Mudanya University Institutional Academic Archive System
Mudanya University's Dspace system is a platform that digitally stores and opens academic studies. Academic content such as articles, presentations, theses, books, and reports are included here. Dspace@Mudanya provides easy access, making it a valuable resource for researchers and students. It serves as a digital archive for Mudanya University's academic outputs, facilitates access to scientific information and supports its sharing. For more information and assistance, please contact us.
Communities in DSpace
Select a community to browse its collections.
Recent Submissions
Item
Jet-lag ölçeği
(Kriter Yayınevi, 2024) Deniz, Ahmet; Boz, Dursun; Kaya, Ömer; Gül, Bilge Bahadır; Okumuş, Ahmet; Karayaman, Saffet; 331826; Deniz, Ahmet
Havacılık sektöründe jet-lag, genellikle uzun süren uçuşların neticesinde meydana gelen, vücudun biyolojik saatiyle varılan yerin yerel saatinin farklılığından dolayı yaşanılan bir rahatsızlık olarak karşımıza çıkmaktadır. Farklı zaman dilimlerinde yapılan seyahatlerden meydana gelen bu rahatsızlık; uykusuzluk, dikkatsizlik, aşırı yorgunluk ve sindirim sisteminde bazı problemlere sebep olabilmektedir. Jet-lag’ın yaygın bilinen etkisinden biriside uyku bozukluğudur. Jet-lag, insan vücudunun değişen saat dilimlerinden etkilenmesiyle ortaya çıkmaktadır. Yapılan bazı araştırmalar göstermiştir ki jetlag, gündüz uçuşlarında batıdan doğuya doğru gidildikçe daha çok yaşanmaktadır. Bu durumlarda sirkadiyen ritim veya biyolojik saat olarak bilinen vücudun tekrarlayan ritmi, uyku düzenini etkileyerek insanın bilişsel ve psikomotor yetenekleri de etkilemektedir. Bunlara ilave olarak çalışan motivasyonunda azalma, konsantrasyon zayıflığı ve bilgiyi anlama ve işlemedeki sorunlara da sayılabilir. Bu bağlamda araştırmanın amacı alanyazında eksikliği hissedilen jet-lag konusunda bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla 593 kişiyle (pilot, hostes, uçuş mürettebatı ve yolcu) geliştirilen Jet-lag Ölçeği 2 faktör (psikolojik ve fizyolojik) ve 13 ifadeden oluşmaktadır. Geliştirilen jet-lag ölçeğinin Cronbach’s Alpha değeri 0.900 iken KMO 0.890 değeriyle toplam varyansın %62,97’sini açıkladığı tespit edilmiştir.
Item
Havayolu yolcularının beklenen ve algılanan hizmet kalitesinin SERVQUAL ile ölçülmesi: Türkiye-Rusya karşılaştırması
(Kilis 7 Aralık Üniversitesi, 2024-07) Faizov, Firdavs; Boz, Dursun; 331826
Amaç: Bu araştırmanın amacı Türkiye (İstanbul Ground Airport- İGA) ve Rusya’da (Şeremetyevo Havaalanı- Moskova) havayolu yolcularının beklenen ve algılanan hizmet kalitesinin SERVQUAL ile ölçümlenerek hizmet kalitesinin belirlenmesi ve karşılaştırılmasıdır.
Tasarım/Yöntem: Bu çalışmada tesadüfi olmayan yöntemlerden kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 412 havayolu hizmeti alan yolcu ile anket uygulaması yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 23.0 programıyla analiz edilmiştir.
Bulgular: Elde edilen bulgularla Türk havayolu yolcularının Beklenen Kalite aritmetik ortalaması (x̄=3.92) iken Algılanan Kalite ortalamasının (x̄=3.81) olduğu ve yolcuların havayolu ürün hizmeti algılamalarının düşük kalitede (x̄=-0.10) olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgularla Rus havayolu yolcularının ise Beklenen Kalite aritmetik ortalaması (x̄=4.31) iken Algılanan Kalite ortalamasının (x̄=3.98) olduğu ve yolcuların havayolu ürün hizmeti algılamalarının düşük kalitede (x̄=-0.32) olduğu saptanmıştır.
Sınırlılıklar: Çalışma örneklemini İstanbul ve Moskova’da 412 yolcuyla yapılması, yolcuların anket ifadelerinin uzun ve sıkıcı bulmaları ile bulundukları havaalanının zaman baskısından kaynaklı olumsuzluklar çalışmanın kısıtlarındandır.
Özgünlük/Değer: İlgili alanyazında havacılık sektöründe havayolu ürünü alan yolcuların beklenen ve algılanan hizmet kalitesinin Türkiye ve Rusya karşılaştırmasının ilk kez yapılıyor olması araştırmanın özgün değeri olarak değerlendirilebilir.
Item
Uluslararası düzeyde yerel yönetimlerde iklim ve çevre konularıyla ilgili işbirliğini geliştirmek amacıyla yapılan sanatsal etkinliklerin rolü (Nunavik ve Nuuk Belediyeleri örneği)
(Duvar Yayınları, 2024-12) Ayçe, Mehmet Taragay; Sökmen Alaca, Aşkın İnci; 21436; Çınar Kanık, Oya; Kazanç, Nida Anıl
Günümüzde değişen şehircilik kavramı, 90’lı yıllardan itibaren başlayan teknolojik gelişmelerin iletişim dünyasına katkıları, bilinen belediyecilik anlayışını değiştirmiş, bununla birlikte yapılan hizmetler yoluyla siyasi partilerin toplum tarafından iyi bir biçimde tanınmasına, böylelikle devlet yönetiminde söz sahibi olmasına neden olmuştur. Belediyelerin 2000’li yıllardan bu yana fen işlerinde olduğu gibi sosyal çalışmalarda yaptıkları atılımlar da Türkiye’de şehir yaşamının olumlu yönde değişimine, büyük şehirlerin nüfusun artmasına sebep olmuştur. Belediyeler tarafından hizmete sokulan sosyal tesisler, eğitim ve sanat merkezleri, meslek edindirme kursları şehir halkları tarafından oldukça rağbet görmektedir. Belediyelerin sanat ve sanatçıya verdiği destek şehirler arası destek ve iletişime yardımcı olduğu gibi ülkeler arası iletişimde de etkin bir rol oynamaktadır. Ülkemizde son yıllarda hızla artan kardeş şehir (Sister City) çalışmalarına hız verilmektedir. Bununla birlikte, Türk haklı tarafından haklarında fazla bilgi sahibi olunmayan kutup halkları İnuit toplumu son yıllarda ülkemizdeki akademisyenlerinde katkılarıyla tanınmaya başlamıştır. Orta Asya geleneksel Türk sembol ve sanatları açısından oldukça fazla benzerlik gösteren iki toplum bugüne kadar uzak yaşamış sadece isim olarak birbirlerini tanımışlardır. Kutuplar ile gelecek zamanda yapılabilecek sanayi ve ticari iletişim çalışmalarının her iki halk içinde olumlu olabileceği yapılan akademik ilişkilerde gündeme getirilmiştir. Bu bağlamda Kanada’nın kuzeyinde bulunan Nunavik Belediyesi ile Grönland Nuuk belediyeleri arasında yapılabilecek kardeş şehirler projesinin iki toplum arasında bir köprü kuracaktır. Eğitim, bilim, tasarım ve özellikle sanat bağlamında gündeme getirilmesi çalışmalarının uluslararası düzeyde yerel yönetimler işbirliğini geliştirmede önemli bir rol oynayacağı düşünülmektedir.
Item
Çanakkale war propaganda posters evaluation according to graphic design
(Livre de Lyon, 2025-11) Ayçe, Mehmet Taragay; Ayçe, Meryem İlayda; 21436; Turan, Ersin; İris, Mesut
Jean Jacques Rousseau once said, “The moment a man fenced a piece of land and said ‘this is mine,’ equality among people was destroyed and wars began.” (Ayhan, 2007). Throughout human history, wars have inevitably affected human life, sometimes causing great destruction and even the complete annihilation of civilizations. With the advancement of technology and its integration into daily life, developments in the field of warfare have resulted in armies becoming more powerful, mobile, and destructive. Alongside technological advancements, political movements and media institutions worldwide have also transformed. Before going to war, countries have had to use media and propaganda as effectively as warfare itself to justify their actions to their own people and to other countries. Indeed, propaganda efforts have often proven to be more effective than military actions. During World War I, European states, seeking colonies and land, engaged in propaganda efforts to justify their actions to the world’s people and gain military support. Prior to and during the Gallipoli Campaign, the propaganda efforts of the British, French, and Australian governments led to groups that had never before confronted each other to unleash death upon one another from opposing trenches. Counter-propaganda efforts during wartime have been employed in many wars since and are still in use today.
Item
2 boyutlu oyun tasarımında piksel sanat kullanımı
(Ulmilya Yayıncılık, 2024-10) Can, Kemal Yaşar; Ayçe, Mehmet Taragay; 21436
Tarihin ilk dönemlerinden beri bir eğlence aracı olarak görülen oyun aynı zamanda bir iletişim aracıdır. Teknolojik gelişmelerle birlikte, bilgisayar teknolojisinde ve yazılımlarındaki gelişmeleri takiben insanların oyun oynama davranışlarında da farklılıklar meydana gelmiştir. Bilindiği gibi oyun; belli bir amaca yönelik olan ya da olmayan, kurallı ya da kuralsız gerçekleştirilebilen; fakat her durumda çocuğun isteyerek ve hoşlanarak yer aldığı fiziksel, bilişsel, dil, duygusal ve sosyal gelişiminin temeli olan gerçek hayatın bir parçası ve çocuk için en etkin öğrenme sürecidir (Tdk: 2017). Günümüzde oyunlar dijitalleşmenin etkisiyle pek çok farklı türe, içeriğe ve görünüme sahip şekilde üretilmektedir. İki boyutlu cisimler sadece eni ve boyu olan cisimlerdir. İki boyutlu oyunlar ise sprite adı verilen düz grafikler kullanır ve üç boyutlu geometriye sahip değildir. Ekrana düz görüntüler olarak çizilirler ve kameranın perspektifi yoktur. 2D oyunlarda kullanılan piksel sanat ise temelde; belirli kuralları olan ve kurallara uyulduğunda rahatlıkla bir eser çıkartılabilen bir mecradır. Piksel sanat kullanılan oyunlara bakıldığında küçük dosya boyutuna sahip olmalarının da etkisi ile; hızlı yüklenme, kodlama da kolaylık, hızlı derlenme gibi özelliklere sahip olduğu görülür. Ancak 2boyutlu oyun tasarımında pixel art çalışmalarının nasıl hazırlandığı, bunların prensiplerinin, yöntemlerinin ve kullanılan uygulamaların neler olduğu konusunda yeterli kaynağın olmaması bu alanda gerçekleştirilebilecek oyun tasarımlarının da ve literatüründe eksik kalmasına neden olmaktadır. Bu sorundan hareketle bu çalışmada; pixel art kullanan 2 boyutlu oyunları kullanmak isteyen kimselere pixel art yapımı hakkında bir yol haritası oluşturulması amacıyla derleme bir bilgi içeriği ortaya çıkarmak hedeflenmektedir. Bu bağlamda yukarıda bahsedilen ihtiyaçlara yönelik olarak pixel art kullanan 2 boyutlu oyunlarda başta karakter, arkaplan, mekan ve oyunlardaki diğer nesnelerin oluşturulmasında izlenecek yol ortaya çıkartılacaktır. Çalışmanın hem bu alanda yapılacak çalışmalara, hem de literatüre önemli katkılar sağlayacağı öngörülmektedir.