Browsing by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 111
Results Per Page
Sort Options
- ItemTheory and Practice of Tunnel Engineering(Intechopen, 2022) Tosun, Hasan
- ItemMarmara Bölgesi (İstanbul şehir hariç) yükseköğretim kurumlarının bilimsel çalışma verimi(TURANSAM Yayıncılık, 2022) Tosun, HasanSon dönemlerde özellikle 2000'li yılların başından itibaren yükseköğretim kurumlarına mevcut sorumluluklarına ilave olarak yeni görevler yüklenmiştir. Gelişmiş ülkelerde bu kurumlar, bilginin üretildiği ve teknoloji transferinin gerçekleştiği merkezler olarak görülmeye başlanmıştır. Bu alanda başarılı olabilmek için ilgili kurumun genellikle bir akademik ekosistem içinde yer alması, araştırma-geliştirme faaliyetlerini üst düzeyde yapması ve bilimsel yayın verimin yüksek olması esastır. Yazar tarafından daha önce Marmara bölgesindeki (İstanbul şehri hariç) yükseköğretim kurumlarının öğretim yapısı ve öğretim kalitesiyle ilgili bir çalışma yapılmış ve oluşması muhtemel bir akademik ekosistem için öneriler getirilmiştir. Bu çalışmada ise aynı yükseköğretim kurumlarının bilimsel çalışmaları dikkate alınarak, temel bazı kriterler esasında yayın kaliteleri ile bilimsel alanda kurumsal performansları incelenmiştir. Çalışma için bütünüyle YÖKAK Sisteminden alınan 2021 yılına ait veriler kullanılmış ve o yıl için her bir üniversite için SCI, Q1, toplam yayın ve atıf sayıları dikkate alınmıştır. Ayrıca her kurum için uluslararası işbirliği ile sanayi işbirliği sonucunda oluşan ve ilk yüzde onluk dilimde yer alan dergilerde yayımlanmış çalışma sayıları da kullanılmıştır. Bu verilerin kendi aralarındaki ilişkilerden ve öğretim üyesi başına düşen yayın sayılarından bir değerlendirme yapılmış ve ilgili yükseköğretim kurumları arasında her kontrol kriteri esasında nispi bir sıralama oluşturulmuştur. Çalışma sonuçları göstermiştir ki; ilgili kurumların öğretim yapısı ve kalitesiyle ile ilgili temel değerlendirmeler bilimsel verimleri esasında da geçerlidir. Bölgede bulunan ve bu çalışmada dikkate alınan 15 yükseköğretim kurumu, çok farklı bilimsel verime sahiptir.
- PublicationGeçmişten günümüze uzaktan eğitim(Efe Akademi Yayınları, 2022) Şengel, Erhan; Aydın, Sevim; 385249; Karabatak, Songülİnsan, geçmişte yaşamış ve öğrenmiş olduklarının ürünüdür. Bu nedenle de insanın yaşamında öğrenmenin ve eğitimin rolü çok fazladır. Zaten eğitimin en önemli muhatabı insandır. İnsan da hem maddi hem manevi boyutları olan bir varlıktır. Bu varlığın devamı ve toplumda yer edinebilmesi için gerekli olan bilgi, beceri, anlayış da ancak eğitim yolu ile sağlanabilir. İnsanın daha değerli olmasını sağlayan eğitim, insanın doğuşundan başlayan ölümüne kadar devam eden bir gelişim sürecidir. Çünkü eğitim sonunda bir kişinin bilgi, beceri, anlayış ve davranışlarında kalıcı bir değişimin olması gerekir. Ancak bu değişim farklı şekillerde kendini göstermektedir. Ayrıca insan ihtiyacı olanı öğrendiği için ve öğrendiğinden insanlığın faydalanması için farklı alanlarda bilgi üretir ve ürettiği bilgileri topluma sunar. Tarihsel süreç içerisinde giderek kapsamını genişleten eğitim bilimi de pek çok bilim dalı etkileşime girmiştir. Çünkü eğitim biliminde disiplinler arası bilgi alıverişi oldukça önemlidir. Bu bağlamda Eğitim & Bilim kitap serimizde eğitimin farklı alt disiplinlerinden eğitim bilimlerinde uzman akademisyenlerin kaleminden siz okuyucularımıza hem bilimsel hem de entelektüel bilgiyi ulaştırmayı amaçladık. “Eğitim & Bilim-2022 kitabına özveriyle katkı sunan ve emeği geçen bölüm yazarlarına gönülden teşekkür ederim.
- ItemSynthetic data for deep learning: generate synthetic data for decision making and applications with Python and R(Apress, 2022) Gürsakal, Necmi; Çelik, Sadullah; Birişçi, Esma; 16040
- ItemOpen and arthroscopic excision of the distal clavicle for osteoarthritis of the acromioclavicular joint--results over 5 years(TMMOB Makina Mühendisleri Odası, 2022) Saylık, MuratObjective: Initially performed as open surgery, arthroscopic applications of distal clavicle excision (DCE) have gained prevalence in recent years. Literature reviews about the long-term results give no clear indication that one method is superior to the other. This study aims to compare the follow-up results of patients treated with arthroscopic and open DCE for more than five years and to detect the superiority of each method. Material and Method: The study involved 328 patients treated with DCE between February 2008 and April 2017. One hundred and fourteen patients (66 male and 48 female; 81 arthroscopic and 33 open surgery), who had their records available and under went no other surgery than DCE, were included in the study. The Disability of the Arm, Shoulder, and Hand (DASH) score and Visual Analogue Scale (VAS) were used to assess post-DCE shoulder functions and pain, respectively. Within the study's scope, surgery duration, excision extent, complications (frozen shoulder, hematoma, surgical site infection, and instability), and revisions were compared. Results: In the >5-year follow-up process, no statistically significant difference was observed between pre-DCE DASH and VAS values or between post-DCE DASH and VAS values of the two groups, one involving 32 patients who underwent open surgery and the other involving 82 patients treated with arthroscopic surgery. However, there was a statistically significant difference between the pre- and post-DCE DASH and VAS scores of both groups, and it was observed that both surgical methods were effective. No statistically significant difference was observed between the two groups regarding the surgery duration. Arthroscopic DCE was measured to be 4.70 mm on average, while the average measure for open surgery was 5.53 mm, which indicated a statistically significant difference between the two groups. However, no significant association was observed between the excision extent and the DASH and VAS scores. Furthermore, no significant difference was observed between complication and revision rates. Conclusion: In the >5-year follow-up of patients who underwent arthroscopic or open DCE due to their acromioclavicular joint osteoarthritis, which could not be treated with conservative treatment, no statistically significant difference was observed in the two groups' post-DCE DASH scores, VAS scores, complication rates, and revision rates. There was, however, a statistically significant difference between both groups' pre- and post-DCE VAS and DASH scores, and both methods were effective.
- ItemComparison of clinical and radiological results of lateral retinacular release or lateral retinacular lengthening methods combined with medial retinaculum plication in patellofemoral instability(Cureus INC, 2022) Saylık, Murat; Bilgin, Yücel; Atıcı, TeomanIntroduction In this study, we aimed to compare the clinical and radiological results of patients who underwent medial retinaculum plication (MRP) combined with lateral retinacular release (LRR) or lateral retinacular lengthening (LRL) with the diagnosis of patellofemoral (PF) instability. Methods In our study, we retrospectively analyzed 75 knees of 75 adult patients (43 females and 32 males) who underwent MRP+LRR or MRP+LRL due to PF instability without osseous pathologies. Patients were divided into two groups (MRP+LRR and MRP+LRL) according to the surgical method. The clinical and radiological results of the two groups were compared. Results MRP+LRL surgery was performed on 45 knees and MRP+LRR surgery on 30 knees. The mean age was 26.5 (18-43) years. There was no significant difference between the two groups in the change in patellar lateral shift (PLS) (p=0.429) and congruence angle (CA) (p=0.218) values. However, there was a significant difference between the two groups in the change in patellar tilt angle (PTA) (p=0.009) and lateral patellofemoral angle (LPFA) (p<0.001) values. The change in PTA and LPFA values was higher in the MRP+LRL group. There was no significant difference between the two groups in terms of pre-operative and post-operative Lysholm knee scoring scale (p=0.205, p=0.228), Kujala pain scale (p=0.393, p=0.596), and Tegner activity level scale values (p=0.121, p=0.899). Conclusions MRP+LRR or MRP+LRL provided successful results for correcting the instability in PF instability without osseous pathologies such as patella alta, tibial tubercle-trochlear groove (TT-TG) dysplasia, trochlea dysplasia, genu valgus, and tibial-femoral torsion. While PTA and LPFA values improved more with the MRPLRL method, clinical results were similar in both methods.
- ItemSpecial Topics in Dam Engineering(IntechOpen, 2022) Tosun, Hasan
- ItemIntroductory Chapter: Tunnel Engineering – Rock Load Estimation and Support Design Methods(Intechopen, 2022) Tosun, Hasan
- PublicationInvestigation of the effects of computer-aided animations on conceptual understanding through metaphors: An example of artificial intelligence(ICETOL, 2022) Aydın, Sevim; Duman, Emel; Bertiz, Yasemin; Birişçi, Salih; 385249In this study, it was aimed to investigate the change in the conceptual understanding of "artificial intelligence". For this purpose, the determination of the metaphors related to the concept of artificial intelligence in the stages before and after watching the artificial intelligence-themed computer-aided animation developed within the scope of the study, and the assessment of change between them constituted the research problem. During the 2021-2022 academic year 39 Information Technologies (IT) teachers and 103 fifth grade students studying in a secondary school in Nilüfer District of Bursa participated in this study. A phenomenological design pattern was adopted throughout the research. In the first stage of the study, many concepts were revealed as a result of the questionnaire applied to determine the concepts that were difficult to teach by IT teachers, and among them the concept of "artificial intelligence" was determined. In the second stage of the study, students were asked to complete the statement "Artificial intelligence is like … because ..." to determine the metaphorical perceptions on the concept of artificial intelligence. Based on the themes obtained from the metaphor results, computer-aided animation on the concept of artificial intelligence was developed by the researchers. After the animation demonstration to students, the metaphorical data collection process was repeated and it was attempted to determine the change in the students' understanding of the concept of artificial intelligence. As a result of the study, although the conceptual categories regarding artificial intelligence generally had similar characteristics, it was observed that the justifications in the post-animation conceptual perceptions were more meaningful.
- ItemProblems and opportunities of artificial intelligence(İnönü Üniversitesi, 2022) Gürsakal, Necmi; Çelik, Sadullah; Batmaz, Bülent; 16040This article reviews Artificial Intelligence (AI)’s challenges and opportunities and discusses where AI might be headed. In the first part, it was tried to reveal the differences between Symbolic AI and Deep Learning approaches, then long promises but short deliveries of AI were mentioned. The problems of AI are that the media has high expectations about artificial intelligence and keeps the problems and restrictions it creates low. Today, while AI is stuck with issues such as deepfake applications and carbon footprints that create moral and climatologic problems; on the other hand, it is struggling with problems such as deep learning models requiring huge amounts of data. Another problem with deep learning is that deep learning models are a blackbox and not open to improvements because it is not known where mistakes were made. Among the new paths ahead of AI are Hierarchical Temporal Memory (HTM) models and hybrid models that generally try to bridge the gap between Symbolic AI and Connectionist AI. If we consider that the most important leaps in AI have been made with the features of the brain that AI can imitate, then the developed HTM models may also be a new opportunity for AI.
- PublicationAnalysis of research on 21st century skills: 2015-2022(Efe Academy Publishing, 2022) Şengel, Erhan; Aydın, Sevim; 385249; Alanoğlu, MüslimSince societies are constantly moving and focused on development, educational organizations should improve their education processes. Today, we could say that the most significant change has occurred in technology. The digital transformation experienced with the development of technology has also caused educational organizations to be affected by this transformation. Educational organizations should be ahead of society and lead change to meet social needs. Being a learning organization of educational organizations is closely related to the transformations they will experience. For this reason, it is crucial to address the development processes of educational organizations. I hope that the perspective presented by this book will be beneficial for educators and offer a different perspective on the digital transformation of the education process. I would like to thank esteemed academicians and the EFE ACADEMY family, who contributed to the book's preparation.
- ItemÜlkemizdeki Marmara Bölgesi (İstanbul Şehri Hariç) Üniversitelerinin performans göstergeleri(TURANSAM Yayıncılık, 2022) Tosun, HasanGelişmiş ülkelerde; yükseköğretim kurumlarının yapısı, genelde sahip oldukları öğrenci profili ile tanımlanır. Bu amaçla; önlisans, lisans, yüksek lisans ve doktora öğrenci sayıları önem arz etmekte ve bu sayıların oransal büyüklüklerine göre üniversitelerin öğretim yapıları tanımlanmaktadır. Bu çalışmada, Marmara bölgesi içinde yer alan (İstanbul metropoliten bölgesi hariç) farklı statüdeki üniversitelerin, uluslararası literatürde anlam ifade eden parametreler kullanılarak, öğretim yapıları incelenmiş ve sınırlı veriyle de olsa öğretim kalitelerine değinilmiş ve bu alanlarda üniversiteler arasında bir sıralama yapılmıştır. Ayrıca ilgili üniversitelerin, ülkemizde Türkiye Bilimsel ve Teknoloji Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) öncülüğünde uygulanan Girişimci-Yenilikçi Üniversite Endeksi (GYÜE) esasındaki performansları değerlendirilmiştir. Çalışma sonuçları göstermiştir ki; öğretim yapısı yönünden uygun vasıflara sahip olmayan üniversiteler, GYUE esasında da yeterli değildir. Bu çalışmada dikkate alınan üniversiteler, GYÜE esasında büyük farklılıklar arz etmektedir.
- ItemRecent Evaluation on Total Risk of Cascade Dams on Murat River of Upper Euphrates Basin, Turkey(IntechOpen, 2022) Tosun, Hasan
- ItemBarış ve savaş üzerine odak grup tartışmalarına katılımın kadın üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve sosyal temsilleri üzerindeki etkisinin incelenmesi(Türk Psikologlar Derneği İktisadi İşletmesi, 2022-10) Özkan Demir, Kübra; Kuşdil, M. Ersin; 372021Giriş ve Amaç: Pozitif barış, savaşın ve sıcak çatışmaların yokluğundan öte toplumun çatışma olasılıklarının ortadan kaldırıldığı ve temelinde sosyal adalet, eşitlik, insan hakları, yardımlaşma, hoşgörü, karşılıklı anlayış gibi unsurların yer aldığı olumlu yaşam koşullarına ve insani ilişkilere dayanan bir kavramdır. Bu çalışmada barış ve savaş üzerine yürütülen odak grup tartışmalarına katılımın bu kavramlarla ilişkili olan bireysel değerlerin ve sosyal temsillerin üzerinde pozitif barış lehine etkisi olup olmadığının incelenmesi hedeflenmiştir. Yöntem: Kadın üniversite öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilen mevcut çalışmada araştırma ve kıyaslama olmak üzere iki grup bulunmaktadır. Araştırma grubu Uludağ Üniversitesi’nde eğitim almakta olan öğrencilerden oluşmaktadır ve bu grup ile haftada bir saat olmak üzere toplam beş hafta boyunca barış ve savaş kavramlarının tartışıldığı odak grup görüşmeleri yürütülmüştür. Türkiye'deki çeşitli üniversitelerin öğrencilerinden oluşan kıyaslama grubu katılımcılarına ise çevrimiçi yollarla ulaşılmış olup bu grup odak grup görüşmelerine dahil edilmemiştir. Değerlerin ve temsillerin değişimini incelemek amacıyla tüm katılımcılardan çalışmanın başlangıcında (Z1), başlangıçtan beş hafta sonra (Z2) ve beş ay sonra (Z3) değer yönelimleri ve barış/savaş temsil içeriklerine ilişkin ölçüm alınmıştır. Bulgular: Tekrarlı ölçümlerde varyans analizi sonuçları Z1-Z2 arasında barış ve savaş üzerine odak grup tartışmalarına katılımın özellikle özgenişletim ve özaşkınlık değer puanları açısından gruplararasında önemli bir fark yarattığını göstermektedir. Buna göre araştırma grubunun özgenişletim puanları düşerken, özaşkınlık puanları yükselmektedir. Kıyaslama grubu için ise tam tersi bir durum gözlenmektedir. Sosyal temsillerin analizinde kullanılan prototipik ve ki-kare analizleri sonucunda, Z1-Z2 arasında barış temsili içeriğin çekirdeğinde yer alan pozitif barış ile ilişkili unsurların sıklıklarının sadece araştırma grubunda anlamlı olarak daha yüksek olduğunu göstermektedir. Odak grup görüşmeleri sonlandıktan yaklaşık 4 ay sonra elde edilen bulgular (Z3), değer yönelimleri üzerinde grup-zaman etkileşimlerinin artık gözlenmediğini ancak araştırma grubunun barış/savaş temsili içeriğine pozitif barış ile ilişkili unsurların yerleşmiş olduğunu göstermektedir. Tartışma ve Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar karşılıklı iletişim ve müzakere aracılığıyla pozitif barış fikrinin geliştirilebileceğini, barış ve savaş ile ilişkili kişisel değerlerimizin ve zihnimizdeki temsillerinin değişebileceğini göstermektedir.
- PublicationThe death of the author and the birth of AI as a scriptor(Yıldız Teknik Üniversitesi, 2022-12) Koç, Nesrin; 13778Recent advances in Artificial Intelligence and machine learning prove that while in its earlier forms, computer technologies and artificial intelligence were mainly used as a tool to aid the production of an art work, it now possesses the ability/intelligence to create, and hence becomes eligible to be treated as an author, who might lay claims to agency and autonomy. Deriving from this point, this study aims to explore the position of AI as an author and its implications for literary studies.
- ItemInterventional therapy of acute coronary syndromes in very old patient population and results of 2 years follow‑up(Springer, 2023) Boyraz, Bedrettin; Peker, Tezcan; Akgümüş, Alkame; Balun, Ahmet; 313898Background Research on cardiovascular treatment options and prognosis in very old age groups of patients is warranted. In our study, we evaluated and followed up on clinical conditions on admission and comorbidities of patients older than 80 years who were admitted to our hospital with acute myocardial infarction and shared our findings. Results A total of 144 patients were included in the study, with a mean age of 84.56 ± 5.01 years. No complications resulting in death or requiring surgery were observed in the patients. All-cause mortality was found to be related to heart failure, chronic pulmonary disease shock, and C-reactive protein levels. Cardiovascular mortality was correlated to heart failure, shock on admission, and C-reactive protein levels. No significant difference in mortality was observed between Non-ST elevated myocardial infarction and ST-elevation myocardial infarction. Conclusions Percutaneous coronary intervention is a safe treatment option with low complication and mortality rates in very old patients with acute coronary syndromes.
- ItemEvolution of software development process from past to future: an important reflection of digital transformation(Maltepe University, 2023) Nizamoğlu, Yekta Buğrahan; Şahinaslan, Ender; Şahinaslan, Önder; 122635; Değer, Özkan; Çakallı, HüseyinThe software development process has undergone a great evolution from past to present. There is a rapid change from traditional software development methods to modern and innovative approaches. This change is an important re ection of digital transformation along with technological developments. Today, developments in many areas such as arti cial intelligence, machine learning, automatic code generation, smart test automation, low code development lead the change in the software development process. In the future, it is predicted that the software development process will evolve into faster, more reliable, exible and innovative methods with the impact of advanced technologies. This will a ect all environments that produce, operate and use the software and will cause radical changes in usage. In this study, the change and current situation of the software development process from past to present will be discussed. Predictions will be shared on how and in what way digital transformation and technological advances may a ect the process in the future.
- ItemLojistik depolarda sipariş toplama ve konumlandırmaya yönelik yenilikçi bir yaklaşım(Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, 2023) Şahinaslan, Önder; Karataş, Ceyhun; Şahinaslan, Ender; 122635Amaç: Uluslararası bir lojistik deponun verimliliğini artırmaya katkı sağlamak için depo dolaşım mesafesini kısaltacak yenilikçi ve etkin bir konumlandırma yönteminin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: 1.239.545 adet ham depo verisi uzman ekiplerin desteği ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Makine öğrenimi algoritmalarının depo konumlarının belirlenmesinde kullanılabilirliği araştırılmıştır. Dolaşım hızı ve anahtar değer hesaplamasına dayalı olarak alternatif bir konumlandırma çözümü geliştirilmiştir. Statik olarak beş farklı bölgeye ayrılan sahada uygulamalı testler yapılmıştır. Önerilen yöntemin etkinliği, bilinen konumlandırma yöntemleriyle karşılaştırılmıştır. Bulgular: Öğrenme algoritmalarının başarı oranları (%54-%64) uzman ekipler tarafından yeterli bulunmamıştır. Geliştirilen çözümde ürünleri doğru yere yerleştirme başarı oranı %90,93 olmuştur. Bir aylık gözlem sonucunda depo giriş çıkış işlemlerinde kat edilen mesafe yaklaşık 880 km kısalmış, depo doluluk oranı %54,07'den %55,68'e yükselmiştir. Elde edilen sonuçlar önerilen yöntemin etkinliğini göstermektedir. Özgünlük: Depo yerleşim yüzdeleri ve dolaşım mesafelerinde önemli kazanımlar elde edilmiştir. Bilinen diğer yöntemlere göre daha etkili ve yenilikçi bir yaklaşım sunmaktadır. Bölge sınırı olmayan dinamik, verimli ve başarılı yapısıyla farklı depolarda uygulanabilir özgünlüktedir. Gerçek depo verilerine ve uzman görüşlerine dayalı olarak oluşturulması literatüre eşsiz bir katkı sağlamaktadır.
- ItemÇocuğun hastane ortamına hazırlanması(Eğiten Kitap, 2023) Sezgin, Esin; 230880Çocukluk dönemi, bireyin gelişiminde kritik bir aşamadır. Ancak, bazı durumlarda bu süreç, hastalıklar, patolojiler, ağrılı ve invaziv prosedürler, travmalar veya uzun süreli hastanede yatışlar gibi olumsuz olaylarla kesintiye uğrayabilir (Gordiona-Iáñez ve diğerleri, 2020). Özellikle erken çocukluk döneminde hastalık, hastane ziyareti ve hastaneye yatış çocuklar için korkutucu bir deneyimdir (Burns-Nader & Hernandez-Reif, 2016; Delvecchio ve diğerleri, 2019; Gültekin & Baran, 2005; Kaminski, Pellino & Wish, 2002; Jeyamurugan & Basak, 2020). Bu deneyim, çocuğun yaşı, bilişsel ve duygusal özellikleri, mizacı, önceki hastane deneyimleri, hastalığın algılanma şekli, bilinmezlik, ayrılıklara tepkiler, hastalığın etkileri gibi bir dizi faktörden etkilenebilir. Çocukların ebeveynlerinden, günlük rutinlerinden ve güvenli ev ortamından uzaklaşması, yaşam tarzlarında değişikliklerin ortaya çıkması, tanıdık olmayan görüntü, ses ve kişilerin varlığı, ağrı ve işlem korkusu, normal yaşamdan uzaklaşma hastanede yatan çocuklarda stres ve kaygıyı tetikleyebilir (Kaminski, Pellino & Wish 2002; Burns-Nader & Hernandez-Reif, 2016) ve hastaneye yatma ve tedavi görmeye bağlı olarak fiziksel ve duygusal zorluklar yaşayabilirler. Çocukların hastaneye yatışı sırasında ve sonrasında gösterdikleri tepkiler arasında endişe, regresyon, bağlanma sorunları, aşırı hareketlilik, yalnız kalmak isteği gibi davranışlar bulunmaktadır (Li ve diğerleri, 2016). Bu davranış problemlerinin azaltılması için çocukların ve ailelerinin hastaneye, tedaviye ve girişimlere hazırlanması önemlidir. Bu hazırlık sürecinde güven oluşturmak, çeşitli yöntem ve teknikler kullanarak bilgi vermek, duygularını ifade etmeye teşvik etmek ve başa çıkma becerilerini geliştirmek amaçlanır.
- ItemÖğrenci-proje atama probleminde farklı grup kararlarının değerlendirilmesi(Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 2023) Tabansız, Gülveren; Sebatlı Sağlam, Aslı; Çavdur, FatihÖğrenci-Proje Atama (ÖPA), genel olarak, çeşitli kriterlerin dikkate alınmasıyla öğrenci-proje gruplarının oluşturmasını ve bu gruplara projelerin atanmasını içeren çok-kriterli bir problem olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada, problemin çözümü için üç aşamadan oluşan bir yaklaşım önerilmektedir. Yakın tarihli başka bir çalışmada geliştirilmiş olan bir 0-1 tamsayılı-hedef programlama formülasyonundan adapte edilmiş olan matematiksel programlama modeliyle, çalışmanın ilk aşamasında çeşitli kriterler dikkate alınarak öğrenci-proje gruplarının oluşturulması gerçekleştirilmektedir. Söz konusu kriterler ise (i) bir gruptaki öğrenci sayısı, (ii) genel akademik not ortalaması (GANO) değeri, (iii) yabancı dil, (iv) bilgisayar programlama, (v) genel ofis yazılımları ve (vi) veri tabanı yönetimi yetenekleridir. Sonraki aşamada, grup-proje eşleştirmeleri gerçekleştirilmeden önce, oluşturulan grupların proje tercihleri için grup üyelerinin farklı bakış açılarını yansıtan grup kararları belirlenmektedir. Son olarak, öğrenci-proje gruplarının proje tercihlerine yönelik olarak oluşturulan grup kararları kullanılarak bir 0-1 tamsayılı program ile grup-proje atamaları gerçekleştirilmektedir. Çalışmanın literatüre olan katkısı, önerilen üç aşamalı yaklaşımla, grup kararlarının dikkate alınarak ÖPA probleminin çözülmesi şeklinde özetlenebilir. Böylelikle, farklı bakış açılarına sahip çok sayıdaki öğrencinin tercihleri, ÖPA sürecinde önemli bir kriter olan tercih kriteri için yansız ve tek bir grup kararı olarak ele alınabilmektedir. Önerilen yaklaşım, akademik bir kurumdaki gerçek bir ÖPA problemine uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar, ilgili literatürde bulunan diğer atama yaklaşımlarının sonuçları ile çeşitli performans parametreleri açısından karşılaştırılmıştır ve kriterlerin performans skorlarında ortalama %9 oranında iyileşme olduğu gözlenmiştir.