Sac şekillendirme simülasyonlarında triboform ve triboformsuz yaklaşımlar
No Thumbnail Available
Date
2024-12
Authors
Şahin, Umut Fırat
Özer, Hakkı
Şahin, Eslem
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Bilsel Yayıncılık
Abstract
Otomotiv endüstrisi başta olmak üzere, karmaşık geometrilere sahip sac parçaların tasarımı ve üretimi, günümüz imalat süreçlerinin vazgeçilmez bir parçasıdır. Bu süreçlerin optimize edilmesi ve üretim maliyetlerinin düşürülmesi amacıyla, sac şekillendirme simülasyonları sıklıkla tercih edilmektedir. Simülasyonların gerçekçi sonuçlar vermesi için, sürtünme ve yağlama gibi parametrelerin doğru bir şekilde modellenmesi büyük önem taşımaktadır. AutoForm yazılımının TriboForm modülü, bu alanda geleneksel sabit katsayı yaklaşımlarına kıyasla daha fiziksel gerçekçi bir sürtünme modeli sunarak önemli avantajlar sağlamaktadır. TriboForm modülü, sac şekillendirme simülasyonlarında sürtünme davranışını daha gerçekçi bir şekilde modelleyerek, geleneksel sabit katsayı yaklaşımlarına göre önemli avantajlar sunmaktadır. Bu modül, yüzey pürüzlülüğü, yağlama türü, basınç, sıcaklık ve kayma hızı gibi değişkenleri dikkate alarak, malzeme ve takım yüzeylerinin şekillendirme sürecindeki etkileşimlerini daha doğru bir şekilde temsil eder. Standart simülasyonlarda kullanılan sabit sürtünme katsayısı, şekillendirme sırasında yüzeylerin dinamik koşullarda gösterdiği değişken sürtünme davranışını yansıtamaz. Bu durum, malzeme akışı, geri esneme ve şekil bozukluklarının tahmininde sapmalara yol açar. Diğer yandan, TriboForm modülü, kenar çatlağı, geri esneme ve burkulma gibi şekil kusurlarını daha hassas bir şekilde öngörerek, üretim hatalarının önceden tespit edilmesini amaçlar. AutoForm'un TriboForm modülü, otomotiv sektöründe karmaşık geometrilere sahip parçaların üretiminde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu modül, hafifletilmiş yapıların tasarımı, kalıp ömrünün uzatılması ve yeni malzemelerin değerlendirilmesi gibi konularda önemli avantajlar sunar. TriboForm, üretim süreçlerinde daha detaylı analizler yapılmasını sağlayarak optimizasyon çalışmalarını hızlandırır. Ancak düşük karmaşıklıktaki şekillendirme süreçlerinde triboformsuz simülasyonlar da uygun maliyetli bir alternatif olabilir. Üretimdeki sürtünme katsayısı hala araştırılan konular arasında yer almaktadır. Bu çalışmada, basit bir model oluşturularak triboformun etkisi araştırılmıştır.
The design and production of sheet metal parts with complex geometries is an indispensable part of today's manufacturing processes, especially in the automotive industry. In order to optimise these processes and reduce production costs, sheet metal forming simulations are frequently preferred. In order for the simulations to give realistic results, it is of great importance that parameters such as friction and lubrication are modelled accurately. The TriboForm module of AutoForm software provides significant advantages in this area by providing a more physically realistic friction model compared to traditional constant coefficient approaches. The TriboForm module offers significant advantages over traditional constant coefficient approaches by modelling friction behaviour more realistically in sheet metal forming simulations. This module more accurately represents the interactions of material and tool surfaces in the forming process, taking into account variables such as surface roughness, lubrication type, pressure, temperature and sliding speed. The constant coefficient of friction used in standard simulations cannot reflect the variable frictional behaviour of surfaces under dynamic conditions during forming. This leads to deviations in the prediction of material flow, springback and deformations. The TriboForm module, on the other hand, aims to detect manufacturing defects in advance by more precisely predicting shape defects such as edge cracking, springback and buckling. AutoForm's TriboForm module is widely used in the automotive industry for the production of parts with complex geometries. This module offers significant advantages in designing lightweight structures, extending mould life and evaluating new materials. TriboForm accelerates optimisation efforts by enabling more detailed analysis of production processes. However, for low-complexity forming processes, simulations without triboform can also be a cost-effective alternative. The coefficient of friction in production is still a subject of research. In this study, the effect of triboform was investigated by creating a simple model.
The design and production of sheet metal parts with complex geometries is an indispensable part of today's manufacturing processes, especially in the automotive industry. In order to optimise these processes and reduce production costs, sheet metal forming simulations are frequently preferred. In order for the simulations to give realistic results, it is of great importance that parameters such as friction and lubrication are modelled accurately. The TriboForm module of AutoForm software provides significant advantages in this area by providing a more physically realistic friction model compared to traditional constant coefficient approaches. The TriboForm module offers significant advantages over traditional constant coefficient approaches by modelling friction behaviour more realistically in sheet metal forming simulations. This module more accurately represents the interactions of material and tool surfaces in the forming process, taking into account variables such as surface roughness, lubrication type, pressure, temperature and sliding speed. The constant coefficient of friction used in standard simulations cannot reflect the variable frictional behaviour of surfaces under dynamic conditions during forming. This leads to deviations in the prediction of material flow, springback and deformations. The TriboForm module, on the other hand, aims to detect manufacturing defects in advance by more precisely predicting shape defects such as edge cracking, springback and buckling. AutoForm's TriboForm module is widely used in the automotive industry for the production of parts with complex geometries. This module offers significant advantages in designing lightweight structures, extending mould life and evaluating new materials. TriboForm accelerates optimisation efforts by enabling more detailed analysis of production processes. However, for low-complexity forming processes, simulations without triboform can also be a cost-effective alternative. The coefficient of friction in production is still a subject of research. In this study, the effect of triboform was investigated by creating a simple model.
Description
Keywords
TriboForm , Sürtünme , Sac şekillendirme simülasyonu , Triboformsuz yaklaşım , Friction , Sheet metal forming simulation , Non-triboform approach
Citation
Şahin, U. F., Özer, H. & Şahin, E. (2024). Sac şekillendirme simülasyonlarında triboform ve triboformsuz yaklaşımlar. L. Diaconu Maxim ve B. Altunok (Ed.), I. Uluslararası Transilvanya Bilimsel Araştırmalar ve İnovasyon Kongresi içinde (392-401. ss.). Romanya: Bilsel Yayıncılık.