Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi by Title
Now showing 1 - 20 of 42
Results Per Page
Sort Options
- Item2 boyutlu oyun tasarımında piksel sanat kullanımı(Ulmilya Yayıncılık, 2024-10) Can, Kemal Yaşar; Ayçe, Mehmet Taragay; 21436Tarihin ilk dönemlerinden beri bir eğlence aracı olarak görülen oyun aynı zamanda bir iletişim aracıdır. Teknolojik gelişmelerle birlikte, bilgisayar teknolojisinde ve yazılımlarındaki gelişmeleri takiben insanların oyun oynama davranışlarında da farklılıklar meydana gelmiştir. Bilindiği gibi oyun; belli bir amaca yönelik olan ya da olmayan, kurallı ya da kuralsız gerçekleştirilebilen; fakat her durumda çocuğun isteyerek ve hoşlanarak yer aldığı fiziksel, bilişsel, dil, duygusal ve sosyal gelişiminin temeli olan gerçek hayatın bir parçası ve çocuk için en etkin öğrenme sürecidir (Tdk: 2017). Günümüzde oyunlar dijitalleşmenin etkisiyle pek çok farklı türe, içeriğe ve görünüme sahip şekilde üretilmektedir. İki boyutlu cisimler sadece eni ve boyu olan cisimlerdir. İki boyutlu oyunlar ise sprite adı verilen düz grafikler kullanır ve üç boyutlu geometriye sahip değildir. Ekrana düz görüntüler olarak çizilirler ve kameranın perspektifi yoktur. 2D oyunlarda kullanılan piksel sanat ise temelde; belirli kuralları olan ve kurallara uyulduğunda rahatlıkla bir eser çıkartılabilen bir mecradır. Piksel sanat kullanılan oyunlara bakıldığında küçük dosya boyutuna sahip olmalarının da etkisi ile; hızlı yüklenme, kodlama da kolaylık, hızlı derlenme gibi özelliklere sahip olduğu görülür. Ancak 2boyutlu oyun tasarımında pixel art çalışmalarının nasıl hazırlandığı, bunların prensiplerinin, yöntemlerinin ve kullanılan uygulamaların neler olduğu konusunda yeterli kaynağın olmaması bu alanda gerçekleştirilebilecek oyun tasarımlarının da ve literatüründe eksik kalmasına neden olmaktadır. Bu sorundan hareketle bu çalışmada; pixel art kullanan 2 boyutlu oyunları kullanmak isteyen kimselere pixel art yapımı hakkında bir yol haritası oluşturulması amacıyla derleme bir bilgi içeriği ortaya çıkarmak hedeflenmektedir. Bu bağlamda yukarıda bahsedilen ihtiyaçlara yönelik olarak pixel art kullanan 2 boyutlu oyunlarda başta karakter, arkaplan, mekan ve oyunlardaki diğer nesnelerin oluşturulmasında izlenecek yol ortaya çıkartılacaktır. Çalışmanın hem bu alanda yapılacak çalışmalara, hem de literatüre önemli katkılar sağlayacağı öngörülmektedir.
- Item2023 cumhurbaşkanlığı ve milletvekili seçimi dış mekân reklamı ve kampanya çalışmalarının grafik tasarım açısından genel bir değerlendirilmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-11) Yılmaz, İbrahim; Ayçe, Mehmet Taragay; 21436Siyasi reklam; siyasi parti adaylarının tanıtılması ile adayın siyasi kimliği hususunda seçmeni ikna etme ve tanıtım araçlarının etkili bir şekilde kullanılması aracılığıyla yapılan bir iletişim yöntemidir. Bu süreç adayların mesajlarını doğrudan seçmene iletmelerine ve siyasi tartışmaları etkilemelerine olanak tanıyan bir tür kampanya biçiminden oluşur. Seçimi kazanmak, en iyi aday olmak veya en iyi fikirlere sahip olmaktan çok daha fazlasını içerir. Adaylar, çeşitli medya türlerinde reklam yayınlayarak isim bilinirliği oluşturabilir, önemli konuları vurgulayabilir ve rakiplerinin eksikliklerini topluma yansıtabilirler. Günümüzde seçim reklamları ve kampanya harcamaları daha çok çevrimiçi platformlara yönelmiş olsa da siyasette hâlâ dış mekân reklam çalışmalarına marka bilinirliği ve görünürlüğü açısından büyük ölçüde devam edilmektedir. Dış mekân reklamcılığı diğer reklam biçimlerinden daha fazla kişiye hitap eder ve insanların zihninde diğer tüm medya araçlarından daha çok önem verilmektedir. Dünya reklam tasarımcıları arasında gerilla reklamcılık olarak da bilinen dış mekân reklamcılığı, insanların aniden karşılarına çıkması ve kitleleri harekete geçirmesinde etkili olmasıyla da grafik tasarım ve reklamcılık alanındaki yerini almıştır. Bu araştırmanın amacı 2023 seçimlerindeki reklam afişlerinin tasarım açısından gelişim ve değişimlerini incelemektir. Bu seçim gerek toplumsal gerek siyasal olarak Türkiye’de bulunan siyasi görüşler açısından iki farklı gurubu temsil etmiştir. Her ne kadar Türk toplumu arasında olsa da seçimlerde kullanılan argümanlar seçimlerin tanıtım çalışmalarında büyük farklı söylemlerin de ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Bu araştırma seçilen siyasi kampanya afişlerinde yer alan görsellerin tipografik ve grafiksel bakımdan özelliklerinin belirlemesi ve incelemesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, siyasi kampanya afişlerinin siyasi adayların oy toplamak için kullandıkları temel görsel iletişim araçları olarak nasıl işlev gördüğü incelenmiştir. Grafiksel olarak siyasi kampanya afişlerinde, anlam ifade eden çeşitli renkler, resimler yanında, illüstrasyonlar da kullanılmıştır. Çeşitli siyasi partilerin farklı politik yaklaşımları olmasına rağmen bu seçimde siyasi görüşlerin belirgin söylemleri afiş tasarımlarını da önemli ölçüde etkilemiştir.
- ItemAmbalaj tasarımında hedonizm etkisi(İksad, 2024-10) Güler, Gizem; 350727Günümüz modern yaşamının kişi üzerinde yarattığı duygu dalgalanmaları, artan kişilik rolleri ve sorumluluklarına toplum tarafından onaylanma (ötekileştirilmeme) ve günlük stresten uzaklaşarak zihinsel bir rahatlamaya ulaşma da eklenince toplumun tüketim alışkanlıkları değişmiştir. Süreç içinde tüketim toplumunun yarattığı insan prototipi toplum tarafından kabul görme amaçlı markalara ve ürünlere karşı bağlılık geliştirmiştir. Bu esnada kişilere itibar kazandırma rolü üstlenen markalar ise tüketici üzerinde kısa süreli hazlar yaratarak tüketime bağımlı bir kitle yaratmak ve bir sonraki satın alma davranışını tetiklemek için çalışmaktadır. Bu çalışmalara örnek olarak verilebilecek ambalaj tasarımları içinde kişiselleştirilmiş ambalaj tasarımlarını ele almak mümkündür. Markalar ambalaj tasarımlarıyla ürünü korumak, saklamak, taşınabilir ve sergilenebilir kılmak gibi temel amaçların dışında rakip markaların önüne geçerek görünürlük kazanmayı ve kitlenin satın alma davranışını gerçekleştirmesini planlamaktadır. Bunun için hedef kitleye hedonist bir bakış acısı ile kişiselleştirilmiş, özel bir deneyim sunmak pek çok marka tarafından denenmiştir. Bu kişiselleştirme ile kitle-marka ilişkisinde ürüne olan ilgi ve bağlılık güçlenir. Bu çalışma kapsamında örneklem olarak Coca-Cola markası ele alınmıştır. Markanın 1 litrelik plastik ambalajları ve kutu ambalajlarının üzerinde hayata geçirdiği isim kampanyası ile hedonistik bir satın alma davranışı planlanmıştır. Bu araştırma kapsamında kişiselleştirilmiş ambalaj tasarımları ile kitlenin hazza erişmek için gösterdiği çaba ve kendini özel, biricik hissetme sonucunda artan satın alma davranışları gözlemlenmiştir.
- ItemAssessing competition in the Turkish cement industry: insights from the boone indicator(Emerald Publishing Limited, 2024-08) Yıldız, Hakan; Köprücü, Yılmaz; Şengül, Serkan; 355807Purpose – This paper investigates the degree of competitiveness within the Turkish cement industry, employing firm-level quarterly data spanning from 2008 to 2016. Design/methodology/approach – To assess the level and trajectory of competition among Turkish cement firms, we employ the Boone indicator (β) as formulated by Boone (2008). This indicator, rooted in the concept of relative profit differences (RPD), serves as a robust metric for gauging competitive dynamics. According to the ß indicator, firms exhibiting higher relative efficiency are expected to secure greater profits and market shares in a fiercely competitive market. Additionally, we utilize concentration indices for the purpose of revealing comparable findings. Findings – Empirical findings reveal that an enhancement in firms’ efficiency corresponds to a proportionally modest increase in either market share or profits, implying a lower degree of competition within the Turkish cement industry. Although the specific magnitudes of ß estimates exhibit temporal fluctuations, we may conclude that the Turkish cement industry does not conform to the ideals of perfect competition. The concentration indices calculated on the sample also support this result. Research limitations/implications – This research is limited to the Turkish cement companies over the period 2008–2016. Originality/value – The studies measuring the level of competition in the Turkish cement sector are generally based on concentration ratios. In this study, we assess the competition level by using a different methodology based on parametric procedures.
- ItemBallardian discourse of (eco)apocalypse: nearing the end of crystallising world(Kriter Yayınevi, 2024) Özçelik, Kaya; 351393; Ülker Erkan, AyçaAs a prominent novelist and one of the most acclaimed representatives of the twentieth century, J. G. Ballard portrays in his novel the psychology of humankind trapped in the grip of apocalypse in modern times with his surrealist style and analysis of ‘inner space’ and ‘outer space’. Labelled as a (post) apocalyptic speculative science fiction writer, Ballard brings his reader closer to his revelation of the apocalypse stemming from climatic, uncanny cataclysms and the detrimental effects of incontrollable technological and scientific developments. The Crystal World focuses on the strange experiences of Dr. Sanders in a quasi-modern Cameroon, where he goes to treat people in the grip of leprosy. To the surprise of both Dr. Sanders and the reader, the forest in this area starts to crystallise gradually and spread to other parts of the world. Based on this symbolism, Ballard reveals in his novel the multi-layered discourse of imminent and immanent apocalypse that he thinks humanity will face humanity soon.
- ItemBarış ve savaş üzerine odak grup tartışmalarına katılımın kadın üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve sosyal temsilleri üzerindeki etkisinin incelenmesi(Türk Psikologlar Derneği İktisadi İşletmesi, 2022-10) Özkan Demir, Kübra; Kuşdil, M. Ersin; 372021Giriş ve Amaç: Pozitif barış, savaşın ve sıcak çatışmaların yokluğundan öte toplumun çatışma olasılıklarının ortadan kaldırıldığı ve temelinde sosyal adalet, eşitlik, insan hakları, yardımlaşma, hoşgörü, karşılıklı anlayış gibi unsurların yer aldığı olumlu yaşam koşullarına ve insani ilişkilere dayanan bir kavramdır. Bu çalışmada barış ve savaş üzerine yürütülen odak grup tartışmalarına katılımın bu kavramlarla ilişkili olan bireysel değerlerin ve sosyal temsillerin üzerinde pozitif barış lehine etkisi olup olmadığının incelenmesi hedeflenmiştir. Yöntem: Kadın üniversite öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilen mevcut çalışmada araştırma ve kıyaslama olmak üzere iki grup bulunmaktadır. Araştırma grubu Uludağ Üniversitesi’nde eğitim almakta olan öğrencilerden oluşmaktadır ve bu grup ile haftada bir saat olmak üzere toplam beş hafta boyunca barış ve savaş kavramlarının tartışıldığı odak grup görüşmeleri yürütülmüştür. Türkiye'deki çeşitli üniversitelerin öğrencilerinden oluşan kıyaslama grubu katılımcılarına ise çevrimiçi yollarla ulaşılmış olup bu grup odak grup görüşmelerine dahil edilmemiştir. Değerlerin ve temsillerin değişimini incelemek amacıyla tüm katılımcılardan çalışmanın başlangıcında (Z1), başlangıçtan beş hafta sonra (Z2) ve beş ay sonra (Z3) değer yönelimleri ve barış/savaş temsil içeriklerine ilişkin ölçüm alınmıştır. Bulgular: Tekrarlı ölçümlerde varyans analizi sonuçları Z1-Z2 arasında barış ve savaş üzerine odak grup tartışmalarına katılımın özellikle özgenişletim ve özaşkınlık değer puanları açısından gruplararasında önemli bir fark yarattığını göstermektedir. Buna göre araştırma grubunun özgenişletim puanları düşerken, özaşkınlık puanları yükselmektedir. Kıyaslama grubu için ise tam tersi bir durum gözlenmektedir. Sosyal temsillerin analizinde kullanılan prototipik ve ki-kare analizleri sonucunda, Z1-Z2 arasında barış temsili içeriğin çekirdeğinde yer alan pozitif barış ile ilişkili unsurların sıklıklarının sadece araştırma grubunda anlamlı olarak daha yüksek olduğunu göstermektedir. Odak grup görüşmeleri sonlandıktan yaklaşık 4 ay sonra elde edilen bulgular (Z3), değer yönelimleri üzerinde grup-zaman etkileşimlerinin artık gözlenmediğini ancak araştırma grubunun barış/savaş temsili içeriğine pozitif barış ile ilişkili unsurların yerleşmiş olduğunu göstermektedir. Tartışma ve Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar karşılıklı iletişim ve müzakere aracılığıyla pozitif barış fikrinin geliştirilebileceğini, barış ve savaş ile ilişkili kişisel değerlerimizin ve zihnimizdeki temsillerinin değişebileceğini göstermektedir.
- ItemÇalışanların girişimci davranışlarının işletmelerin sürdürülebilir ihracat performansı üzerindeki etkisinde sosyal medyanın rolü(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2024-05) Yılmaz, Çiğdem; Boz, Dursun; 331826; Kılıç, Hilal; Sırmalı Kayacan, Emine; Çakır, Ezgiİhracat; dış pazarlara açılmanın kolay, hızlı ve riski az yöntemlerden birisidir. Bir ülkenin sınırları içerisinde ürettiği ürünleri, belirlenmiş ihracat ve gümrük kuralları altında diğer ülkelere satışını olarak tanımlanmaktadır. İhracat yönteminin kullanılmasıyla uluslararası pazara girmek, riskleri ve şirket kaynaklarının kullanımını en aza indirmek anlamına gelmektedir. Rekabetin yoğun olduğu uluslararası piyasalarda faaliyet gösteren şirketlerin, etkin olabilmek ve piyasada kalıcı olabilmek adına başarılı olabilecekleri alanları dikkatli bir şekilde tanımlaması ve uygulaması gereklidir. Şirketlerin ihracat başarısı sadece kendisini etkilememekte, aynı zamanda faaliyet gösterdiği ülke ekonomisinin uluslararası rekabetçi yapısını da önemli ölçüde etkilemektedir. Bu yapı sayesinde ihracat faaliyetleri şirketlerin ticarî, uluslararası bilgilerini artırmalarına yardımcı olmaktadır. Dış pazarlara satış yapmak, şirketlerin farklı ülke pazarlarıyla tanışmasına olanak tanımaktadır. İhracat şirketlerin büyümesini destekleyen ve uzun ömürlülüklerini sağlayan ve sürdürülebilirliklerine katkı sağlayan bir olgudur. Bu nedenle araştırmacıların oldukça ilgisini çekmektedir ve ihracat performansı kavramı birçok araştırmacı tarafından araştırılan bir konu olmayı sürdürmektedir.
- ItemÇalışanların yenilikçi davranışlarının işletmelerin sürdürülebilir ihracat performansı üzerindeki etkisinde sosyal medyanın rolü(İstanbul Beykent Üniversitesi, 2024-05) Yılmaz, Çiğdem; Boz, Dursun; 331826; Kılıç, Hilal; Sırmalı Kayacan, Emine; Çakır, EzgiYenilik; yeni bir ürün, hizmet veya sürecin bir işletmenin uygulamalarında kullanılmasıdır. İş süreçlerini iyileştirmek ve faaliyet gösterdiği alanda rekabet avantajı yaratmak amacıyla yeni fikirlerin üretilmesi ve böylece işletmenin daha iyi performans göstermesi olarak da tanımlanmaktadır. Bir diğer tanımında yenilik; özgün fikirlerin, süreçlerin, ürünlerin ve hizmetlerin yaratılması ve uygulanması için tasarlanmış davranışların benimsenme süreci olduğu ifade edilmektedir. Yenilikçi davranış ise; yenilikçiliğin itici güçlerinin, sorumluluklarının ve yükümlülüklerinin tam olarak anlaşılmasından kaynaklanan bir durum olarak ifade edilmektedir.
- ItemÇanakkale war propaganda posters evaluation according to graphic design(Livre de Lyon, 2025-11) Ayçe, Mehmet Taragay; Ayçe, Meryem İlayda; 21436; Turan, Ersin; İris, MesutJean Jacques Rousseau once said, “The moment a man fenced a piece of land and said ‘this is mine,’ equality among people was destroyed and wars began.” (Ayhan, 2007). Throughout human history, wars have inevitably affected human life, sometimes causing great destruction and even the complete annihilation of civilizations. With the advancement of technology and its integration into daily life, developments in the field of warfare have resulted in armies becoming more powerful, mobile, and destructive. Alongside technological advancements, political movements and media institutions worldwide have also transformed. Before going to war, countries have had to use media and propaganda as effectively as warfare itself to justify their actions to their own people and to other countries. Indeed, propaganda efforts have often proven to be more effective than military actions. During World War I, European states, seeking colonies and land, engaged in propaganda efforts to justify their actions to the world’s people and gain military support. Prior to and during the Gallipoli Campaign, the propaganda efforts of the British, French, and Australian governments led to groups that had never before confronted each other to unleash death upon one another from opposing trenches. Counter-propaganda efforts during wartime have been employed in many wars since and are still in use today.
- ItemCovid-19 pandemisinin Türkiye bankacılık sektöründeki sistemik risk üzerine etkileri: MES analizi ile karşılaştırmalı bir inceleme(Muhasebe ve Finansman Öğretim Üyeleri Bilim ve Araştırma Derneği, 2025-01) Şengül, Serkan; 355807Bu çalışma, Türkiye’deki bankacılık sektörünün COVID-19 pandemisi öncesi ve sonrası dönemdeki sistemik risk seviyelerini analiz etmektedir. 2016-2023 yılları arasında Borsa İstanbul'a kote altı bankanın (Akbank, İş Bankası, Garanti BBVA, Yapı Kredi, Halkbank ve Vakıfbank) Marjinal Beklenen Açık (Marginal Expected Shortfall-MES), koşullu korelasyon ve koşullu volatilite gibi finansal risk göstergelerine dayanan analiz, pandeminin sektörde kırılganlıkları artırdığını ortaya koymaktadır. Sonuçlar, pandemi süresince uygulanan genişletici politikaların bankaların kısa vadeli likidite ihtiyaçlarını karşılamasına rağmen uzun vadede sistemik riski yükselttiğini göstermektedir. Ayrıca, pandemi sonrası dönemde Türkiye'deki ani politika değişiklikleri ve merkez bankası bağımsızlığına dair belirsizliklerin finansal istikrarı zayıflattığı gözlemlenmiştir. Çalışma, Türkiye’de finansal düzenlemelerin kriz dönemlerinde daha dayanıklı bir bankacılık yapısının geliştirilmesi için stratejik önemini vurgulamaktadır.
- ItemDynamics of Wheat Production In Early Republican Türkiye (1925–1960)(AVAZ Akademik Düşünce Derneği, 2025-05) Canbay, Şerif; Şengül, Serkan; 278780; 355807This study aims to analyze the socioeconomic and energy-based factors determining wheat production in Türkiye between 1925 and 1960 using econometric methodology. In the early Republican period, the agricultural sector was structured as one of the main axes of economic development, and wheat, as a strategic crop, was at the center of both production policies and support mechanisms. In this study, wheat production is explained by variables such as per capita income level, number of students enrolled in primary school, electricity production and crude oil price, and the ARDL bounds test approach is used in the model established with annual data. The findings reveal that electricity generation and economic growth support production in the long run, whereas the education indicator has a limiting effect on production. The lagged effects of oil prices, on the other hand, indicate that cost pressures have negative effects on production over time. Short-run analyses reveal that the effects of variables vary over time and that production decisions are affected not only by technical but also by structural transformation processes. The study provides a historical data-based contribution to explain the multidimensional structure of agricultural production in the first 35 years of the Republic.
- ItemE-learning perceptions of prospective accountants impact on quality of work life(Temar, 2024-11) Özbek, Ali; Boz, Dursun; 331826; Kurnaz, Niyazi; Akıncı, AdilStudents who graduated from relevant departments of universities and want to improve themselves in the field of accounting take the internship start exam and are referred to as candidate accountants if they meet the necessary conditions. While candidate accountants experience various e-learning processes until they become members of the profession, the evaluation of this situation in terms of work and life quality is of great importance for the profession. This study was designed to reveal the effects of candidate accountants' e-learning perceptions on work and life quality. İn the pilot study, data were collected from 104 candidate accountants working in Istanbul using a survey method. The data were analyzed in the SPSS 24.0 statistics program using empirical methods. As a result of the study, it was determined that the e-learning perceptions of candidate accountants which constitute the main theme of the accounting profession have an effect on the quality of their work life.
- ItemEconomic and Demographic Effects of Public Pension Expenditures: The Case of Türkiye(Sivas Cumhuriyet University, 2025-02) Şengül, Serkan; 355807This study investigates the economic and demographic factors affecting public pension expenditures in Türkiye and provides significantinformation about the sustainability of the country's social security system. Using annual data from 1980 to 2019, the study employed the ARDL bounds testing approach to examine the short and long-run effects of GDP per capita, public debt, tax revenues, and the elderly dependency ratio on pension expenditures. The 2001 economic crisis led to a structural break, which is modeled by adding a dummy variable. The results show that GDP per capita reduces pension expenditures in the long run, reflecting the mitigating effect of economic growth on fiscal pressure. In contrast, public debt exerts a notably positive impact, highlighting the fiscal burden of pension financing through borrowing. Tax revenues show a limited but positive effect, while the elderly dependency ratio emerges as the most influential determinant, highlighting the challenges posed by the demographic transition. The short-run analysis confirms a rapid return to equilibrium, pointing to a robust error correction mechanism. The findings underscore the need for social security reforms, including measures to raise the retirement age, increase private pension participation, and address demographic challenges. Despite its contributions, the study is limited by not including variables such as health expenditures and labor market dynamics. Nevertheless, it provides a valuable framework for policymakers to develop growth-oriented policies, ensure fiscal discipline, and promote sustainable social security systems. These insights are relevant not only for Türkiye but also for other countries facing similar demographic and economic pressures, making this study an important contribution to the ongoing debate on pension system reforms.
- ItemEvaluating Environmental Performance in the Turkish Cement Industry(Springer, 2025-04) Yıldız, Hakan; Şengül, Serkan; Köprücü, Yılmaz; 355807; Tsounis, Nicholas; Vlachvei, AspasiaThe purpose of this study is to investigate the environmental performance of the Turkish cement industry. Employing the data set of 8 firms operating in the cement industry and using Data Envelopment Analysis, we estimate the CO2 efficiency in the industry. The empirical findings suggest that the average carbon efficiency in the sector is approximately 71%, indicating substantial room for efficiency enhancement through innovative production techniques and alternative fueluse. However, asignificant reduction intechnical efficiency hasbeen observable over the years. Promoting sustainable practices and investing in technological advancements can reverse this trend. Also, such policies can reduce the industry’s carbon footprint, thus it may be possible to combat greenhouse gas emissions and achieve the targets set in this regard.
- ItemExploring the Role of Financial Development on Energy Consumption in Turkiye(Adem Anbar, 2025-04) Karahan Dursun, Pınar; 414023This study investigates the impact of financial development on energy consumption in Turkiye from 1985 to 2019. To this end, the study employs Bound test, ARDL model and VECM-based causality test. In the empirical analysis, economic growth and foreign direct investment are included in the estimated model. The results of the Bound test indicate that there is cointegration between the series. The results of the estimated ARDL model show that financial development contributes to the increase in energy consumption both in the long run and in the short run. The results of the longrun ARDL model show that a 1% increase in financial development leads to an increase in energy consumption by 0.36%. The study also concludes that economic growth is a driver of energy use, while human capital negatively affects energy consumption in the long-run. The results of the causality test in the VECM framework reveal that there is a causal relationship from financial development to energy consumption in the short run, and all explanatory variables together are Granger causes of energy consumption in the long run.
- ItemFashioning the self in Jean Rhys’s voyage in the dark and good morning, midnight(Çankaya Üniversitesi, 2024-04) Koç, Nesrin; 13778Jean Rhys held a deep passion for fashion and stylish attire. Her perspective on fashion, as an instrument of adopting “a second skin” finds expression in her focus on fashioning the self, a recurring motif in Rhys’s oeuvre. The physical difficulty Rhys’s female characters, whose lives bear strong similarities to her own, have in obtaining fashionable clothes represents the broader struggles they go through as the objects of the patriarchal and colonial gaze, in their voyages through the physical and metaphorical darkness of urban spaces like Paris and London in the early 1900s. Focusing on two of these women, Anna of Voyage in the Dark and Sasha in Good Morning, Midnight, for whom fashionable clothing appears to be the only way of navigating the modern society which marginalizes them, this study explores Rhys’s multilayered portrayal of fashion as a reflection of the near impossibility of attaining a cohesive sense of self, mirroring the characters’ struggles in fashioning their inner and outer selves.
- ItemGovernment Support and SME Growth in Türkiye: A Romer Model Approach with Ridge Regression(Kilis 7 Aralık Üniversitesi, 2025-05) Şengül, Serkan; Karahan Dursun, Pınar; 355807; 414023Purpose: This study aims to analyze the growth performance of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Türkiye using the Romer (1990) endogenous growth model. The focus is on examining the effects of government support, technological progress, and human capital on SME growth. Design/methodology: The study employs Ridge regression analysis on a dataset spanning the period 2015–2022. Variables such as government support, R&D expenditures, patent applications, human capital, and imports are included, aligning with the assumptions of Romer’s model. The structured approach addresses multicollinearity issues, ensuring robust parameter estimates. Findings: The results indicate that government support significantly enhances the growth performance of SMEs. Technological progress and human capital are confirmed as key drivers of economic growth in line with Romer’s model. While R&D expenditures and imports positively influence production, patent applications exhibit a negative short-term effect, suggesting a delayed commercialization process. Limitations: The dataset covers a limited timeframe (2015–2022), which restricts long-term impact assessments. Future studies could expand the analysis to include a longer timeframe and alternative econometric techniques. Originality/Value: This study is among the first to analyze the role of government support on SME growth in Türkiye through the lens of Romer’s endogenous growth model. The use of Ridge regression to address multicollinearity and the focus on micro-level data provide a unique contribution to the literature.
- ItemGüneydoğu Asya Uluslar Birliği (ASEAN) Ekonomilerinde Finansal Gelişme ve Doğrudan Yabancı Yatırımların Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi(Muhasebe ve Finansman Öğretim Üyeleri Bilim ve Araştırma Derneği, 2025-04) Canbay, Şerif; 278780Bu çalışma, Güneydoğu Asya Uluslar Birliği'nin Kurucu Beşlisi’ni oluşturan Endonezya, Malezya, Filipinler, Singapur ve Tayland’da doğrudan yabancı yatırımlar ve finansal gelişmişliğin ekonomik büyüme üzerindeki nedensel ilişkisini incelemektedir. 1980-2021 dönemi için panel bootstrap nedensellik testi kullanılarak yapılan analiz, doğrudan yabancı yatırımlar ve finansal gelişmişlik değişkenlerinin ekonomik büyüme üzerindeki etkilerinin ülkeden ülkeye değiştiğini göstermektedir. Elde edilen bulgulara göre, Endonezya’da doğrudan yabancı yatırımlar büyümeyi pozitif yönde etkilerken, finansal gelişmişlik ekonomik büyüme üzerinde negatif bir etkiye sahiptir. Malezya’da benzer şekilde doğrudan yabancı yatırımlar büyümeyi teşvik ederken, finansal gelişmişliğin büyüme üzerindeki etkisi negatif yönlüdür. Filipinler’de finansal gelişmişlik büyümeyi desteklerken, doğrudan yabancı yatırımların büyümeye olumsuz etkisi gözlemlenmiştir. Singapur ve Tayland’da hem doğrudan yabancı yatırımlar hem de finansal gelişmişlik büyüme üzerinde olumsuz etkiye sahiptir.
- ItemHavayolu yolcularının beklenen ve algılanan hizmet kalitesinin SERVQUAL ile ölçülmesi: Türkiye-Rusya karşılaştırması(Kilis 7 Aralık Üniversitesi, 2024-07) Faizov, Firdavs; Boz, Dursun; 331826Amaç: Bu araştırmanın amacı Türkiye (İstanbul Ground Airport- İGA) ve Rusya’da (Şeremetyevo Havaalanı- Moskova) havayolu yolcularının beklenen ve algılanan hizmet kalitesinin SERVQUAL ile ölçümlenerek hizmet kalitesinin belirlenmesi ve karşılaştırılmasıdır. Tasarım/Yöntem: Bu çalışmada tesadüfi olmayan yöntemlerden kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 412 havayolu hizmeti alan yolcu ile anket uygulaması yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 23.0 programıyla analiz edilmiştir. Bulgular: Elde edilen bulgularla Türk havayolu yolcularının Beklenen Kalite aritmetik ortalaması (x̄=3.92) iken Algılanan Kalite ortalamasının (x̄=3.81) olduğu ve yolcuların havayolu ürün hizmeti algılamalarının düşük kalitede (x̄=-0.10) olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgularla Rus havayolu yolcularının ise Beklenen Kalite aritmetik ortalaması (x̄=4.31) iken Algılanan Kalite ortalamasının (x̄=3.98) olduğu ve yolcuların havayolu ürün hizmeti algılamalarının düşük kalitede (x̄=-0.32) olduğu saptanmıştır. Sınırlılıklar: Çalışma örneklemini İstanbul ve Moskova’da 412 yolcuyla yapılması, yolcuların anket ifadelerinin uzun ve sıkıcı bulmaları ile bulundukları havaalanının zaman baskısından kaynaklı olumsuzluklar çalışmanın kısıtlarındandır. Özgünlük/Değer: İlgili alanyazında havacılık sektöründe havayolu ürünü alan yolcuların beklenen ve algılanan hizmet kalitesinin Türkiye ve Rusya karşılaştırmasının ilk kez yapılıyor olması araştırmanın özgün değeri olarak değerlendirilebilir.
- ItemImpact of contemporary technology on art and design(IGI Global, 2024-10) 36080; Dölkeleş, GülceHow does art and design intersect with digitalization? What does this mean for the future of design and art? In order to better understand digital transformation in art, it is necessary to reveal the predictions of experts in these fields. This book examines the relationship between art, design and digitalization and the impact of contemporary technology on these dynamics. Within the confines of this carefully researched book lies a comprehensive analysis of how art and design processes adapt and respond to the rise of technologies. This book covers extensive topics such as contemporary art, digital art, computer art, software art, virtual art, interactive art, video art, animation, digital advertising. The book draws a vivid portrait of the emergence of digital art by linking these developments from traditional to digital in its historical trajectory.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »