Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi by Issue Date
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- ItemSynthetic data for deep learning: generate synthetic data for decision making and applications with Python and R(Apress, 2022) Gürsakal, Necmi; Çelik, Sadullah; Birişçi, Esma; 16040
- ItemProblems and opportunities of artificial intelligence(İnönü Üniversitesi, 2022) Gürsakal, Necmi; Çelik, Sadullah; Batmaz, Bülent; 16040This article reviews Artificial Intelligence (AI)’s challenges and opportunities and discusses where AI might be headed. In the first part, it was tried to reveal the differences between Symbolic AI and Deep Learning approaches, then long promises but short deliveries of AI were mentioned. The problems of AI are that the media has high expectations about artificial intelligence and keeps the problems and restrictions it creates low. Today, while AI is stuck with issues such as deepfake applications and carbon footprints that create moral and climatologic problems; on the other hand, it is struggling with problems such as deep learning models requiring huge amounts of data. Another problem with deep learning is that deep learning models are a blackbox and not open to improvements because it is not known where mistakes were made. Among the new paths ahead of AI are Hierarchical Temporal Memory (HTM) models and hybrid models that generally try to bridge the gap between Symbolic AI and Connectionist AI. If we consider that the most important leaps in AI have been made with the features of the brain that AI can imitate, then the developed HTM models may also be a new opportunity for AI.
- ItemBarış ve savaş üzerine odak grup tartışmalarına katılımın kadın üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve sosyal temsilleri üzerindeki etkisinin incelenmesi(Türk Psikologlar Derneği İktisadi İşletmesi, 2022-10) Özkan Demir, Kübra; Kuşdil, M. Ersin; 372021Giriş ve Amaç: Pozitif barış, savaşın ve sıcak çatışmaların yokluğundan öte toplumun çatışma olasılıklarının ortadan kaldırıldığı ve temelinde sosyal adalet, eşitlik, insan hakları, yardımlaşma, hoşgörü, karşılıklı anlayış gibi unsurların yer aldığı olumlu yaşam koşullarına ve insani ilişkilere dayanan bir kavramdır. Bu çalışmada barış ve savaş üzerine yürütülen odak grup tartışmalarına katılımın bu kavramlarla ilişkili olan bireysel değerlerin ve sosyal temsillerin üzerinde pozitif barış lehine etkisi olup olmadığının incelenmesi hedeflenmiştir. Yöntem: Kadın üniversite öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilen mevcut çalışmada araştırma ve kıyaslama olmak üzere iki grup bulunmaktadır. Araştırma grubu Uludağ Üniversitesi’nde eğitim almakta olan öğrencilerden oluşmaktadır ve bu grup ile haftada bir saat olmak üzere toplam beş hafta boyunca barış ve savaş kavramlarının tartışıldığı odak grup görüşmeleri yürütülmüştür. Türkiye'deki çeşitli üniversitelerin öğrencilerinden oluşan kıyaslama grubu katılımcılarına ise çevrimiçi yollarla ulaşılmış olup bu grup odak grup görüşmelerine dahil edilmemiştir. Değerlerin ve temsillerin değişimini incelemek amacıyla tüm katılımcılardan çalışmanın başlangıcında (Z1), başlangıçtan beş hafta sonra (Z2) ve beş ay sonra (Z3) değer yönelimleri ve barış/savaş temsil içeriklerine ilişkin ölçüm alınmıştır. Bulgular: Tekrarlı ölçümlerde varyans analizi sonuçları Z1-Z2 arasında barış ve savaş üzerine odak grup tartışmalarına katılımın özellikle özgenişletim ve özaşkınlık değer puanları açısından gruplararasında önemli bir fark yarattığını göstermektedir. Buna göre araştırma grubunun özgenişletim puanları düşerken, özaşkınlık puanları yükselmektedir. Kıyaslama grubu için ise tam tersi bir durum gözlenmektedir. Sosyal temsillerin analizinde kullanılan prototipik ve ki-kare analizleri sonucunda, Z1-Z2 arasında barış temsili içeriğin çekirdeğinde yer alan pozitif barış ile ilişkili unsurların sıklıklarının sadece araştırma grubunda anlamlı olarak daha yüksek olduğunu göstermektedir. Odak grup görüşmeleri sonlandıktan yaklaşık 4 ay sonra elde edilen bulgular (Z3), değer yönelimleri üzerinde grup-zaman etkileşimlerinin artık gözlenmediğini ancak araştırma grubunun barış/savaş temsili içeriğine pozitif barış ile ilişkili unsurların yerleşmiş olduğunu göstermektedir. Tartışma ve Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar karşılıklı iletişim ve müzakere aracılığıyla pozitif barış fikrinin geliştirilebileceğini, barış ve savaş ile ilişkili kişisel değerlerimizin ve zihnimizdeki temsillerinin değişebileceğini göstermektedir.
- ItemMatematik ve karar verme açısından psikoloji(Dora Yayınları, 2023) Gürsakal, Necmi
- ItemSosyal Ağ Analizi - R, NodeXL, Gephi, Ucinet Uygulamalı(Dora Yayınları, 2023) Gürsakal, Necmi; Aksan, Adem
- ItemZeka Yapay İnsan Gerçek(Dora Yayınları, 2023-05) Gürsakal, Necmi
- ItemFashioning the self in Jean Rhys’s voyage in the dark and good morning, midnight(Çankaya Üniversitesi, 2024-04) Koç, Nesrin; 13778Jean Rhys held a deep passion for fashion and stylish attire. Her perspective on fashion, as an instrument of adopting “a second skin” finds expression in her focus on fashioning the self, a recurring motif in Rhys’s oeuvre. The physical difficulty Rhys’s female characters, whose lives bear strong similarities to her own, have in obtaining fashionable clothes represents the broader struggles they go through as the objects of the patriarchal and colonial gaze, in their voyages through the physical and metaphorical darkness of urban spaces like Paris and London in the early 1900s. Focusing on two of these women, Anna of Voyage in the Dark and Sasha in Good Morning, Midnight, for whom fashionable clothing appears to be the only way of navigating the modern society which marginalizes them, this study explores Rhys’s multilayered portrayal of fashion as a reflection of the near impossibility of attaining a cohesive sense of self, mirroring the characters’ struggles in fashioning their inner and outer selves.
- ItemUtilizing large language models for EFL essay grading: an examination of reliability and validity in rubric-based assessments(Wiley, 2024-05) Yavuz, Fatih; Çelik, Özgür; Yavaş Çelik, Gamze; 131069This study investigates the validity and reliability of generative large language models (LLMs), specifically ChatGPT and Google's Bard, in grading student essays in higher education based on an analytical grading rubric. A total of 15 experienced English as a foreign language (EFL) instructors and two LLMs were asked to evaluate three student essays of varying quality. The grading scale comprised five domains: grammar, content, organization, style & expression and mechanics. The results revealed that fine-tuned ChatGPT model demonstrated a very high level of reliability with an intraclass correlation (ICC) score of 0.972, Default ChatGPT model exhibited an ICC score of 0.947 and Bard showed a substantial level of reliability with an ICC score of 0.919. Additionally, a significant overlap was observed in certain domains when comparing the grades assigned by LLMs and human raters. In conclusion, the findings suggest that while LLMs demonstrated a notable consistency and potential for grading competency, further fine-tuning and adjustment are needed for a more nuanced understanding of non-objective essay criteria. The study not only offers insights into the potential use of LLMs in grading student essays but also highlights the need for continued development and research.
- ItemSağlık çalışanları etik kodlar ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması(İstanbul Gelişim Üniversitesi, 2024-07) Tamer, Gülay; Ünsal Jafarov, Gülşah; Boz, Dursun; Tetik, Gözde; Oktay, Semanur; 331826Amaç: Bu çalışmanın amacı, sağlık çalışanlarının karşılaştıkları etik sorunlara odaklanmalarına yardımcı olan beklentileri ve temel ilkeleri açıklamak için bir ölçme aracı geliştirmektir. Yöntem: Sağlık Çalışanları Etik Kodlar Ölçeği’nin (SÇEKÖ) geliştirilmesinde, ilgili alanyazın taranmış, çalışmalar irdelenerek ölçek maddeleri oluşturulmuş ve sonrasında uzman görüşleri alınmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda yapılan düzenlemeler ve 442 sağlık çalışanı ile yapılan 3 ayrı pilot çalışma sonrasında 29 madde ve 5 alt faktörden oluşan SÇEKÖ’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 23 ve AMOS 18 paket programı ile analiz edilmiştir. Bulgular: Sağlık çalışanları etik kodlar ölçeği ifadelerinin yük değerleri 0,972 ila 0,501 arasında değişmektedir. Ölçekte bulunan 5 faktörlü yapıyla toplam varyansın %76,724 olduğu belirlenmiştir. Ölçeğe ait Cronbach’s Alpha katsayısı 0,902 sonucu ile çok iyi olduğu belirlenmiştir. Ölçekteki faktörlerin isimleri; hasta hakları ve mahremiyet (10 ifadeli), mesleki özen (9 ifadeli), dayanışma (3 ifadeli), etik ikilem (3 ifadeli), adalet ve eşitlik (4 ifadeli) olarak çalışma ekibi tarafından isimlendirilmiştir. Sonuç: Geliştirilen SÇEKÖ’nin sağlık çalışanlarının etik sorunlara odaklanmalarına yardımcı olan beklenti ve temel ilkeleri ölçme noktasında güvenilir bir araç olarak kullanılabileceğine karar verilmiştir.
- ItemAssessing competition in the Turkish cement industry: insights from the boone indicator(Emerald Publishing Limited, 2024-08) Yıldız, Hakan; Köprücü, Yılmaz; Şengül, Serkan; 355807Purpose – This paper investigates the degree of competitiveness within the Turkish cement industry, employing firm-level quarterly data spanning from 2008 to 2016. Design/methodology/approach – To assess the level and trajectory of competition among Turkish cement firms, we employ the Boone indicator (β) as formulated by Boone (2008). This indicator, rooted in the concept of relative profit differences (RPD), serves as a robust metric for gauging competitive dynamics. According to the ß indicator, firms exhibiting higher relative efficiency are expected to secure greater profits and market shares in a fiercely competitive market. Additionally, we utilize concentration indices for the purpose of revealing comparable findings. Findings – Empirical findings reveal that an enhancement in firms’ efficiency corresponds to a proportionally modest increase in either market share or profits, implying a lower degree of competition within the Turkish cement industry. Although the specific magnitudes of ß estimates exhibit temporal fluctuations, we may conclude that the Turkish cement industry does not conform to the ideals of perfect competition. The concentration indices calculated on the sample also support this result. Research limitations/implications – This research is limited to the Turkish cement companies over the period 2008–2016. Originality/value – The studies measuring the level of competition in the Turkish cement sector are generally based on concentration ratios. In this study, we assess the competition level by using a different methodology based on parametric procedures.
- ItemImpact of contemporary technology on art and design(IGI Global, 2024-10) 36080; Dölkeleş, GülceHow does art and design intersect with digitalization? What does this mean for the future of design and art? In order to better understand digital transformation in art, it is necessary to reveal the predictions of experts in these fields. This book examines the relationship between art, design and digitalization and the impact of contemporary technology on these dynamics. Within the confines of this carefully researched book lies a comprehensive analysis of how art and design processes adapt and respond to the rise of technologies. This book covers extensive topics such as contemporary art, digital art, computer art, software art, virtual art, interactive art, video art, animation, digital advertising. The book draws a vivid portrait of the emergence of digital art by linking these developments from traditional to digital in its historical trajectory.
- ItemAmbalaj tasarımında hedonizm etkisi(İksad, 2024-10) Güler, Gizem; 350727Günümüz modern yaşamının kişi üzerinde yarattığı duygu dalgalanmaları, artan kişilik rolleri ve sorumluluklarına toplum tarafından onaylanma (ötekileştirilmeme) ve günlük stresten uzaklaşarak zihinsel bir rahatlamaya ulaşma da eklenince toplumun tüketim alışkanlıkları değişmiştir. Süreç içinde tüketim toplumunun yarattığı insan prototipi toplum tarafından kabul görme amaçlı markalara ve ürünlere karşı bağlılık geliştirmiştir. Bu esnada kişilere itibar kazandırma rolü üstlenen markalar ise tüketici üzerinde kısa süreli hazlar yaratarak tüketime bağımlı bir kitle yaratmak ve bir sonraki satın alma davranışını tetiklemek için çalışmaktadır. Bu çalışmalara örnek olarak verilebilecek ambalaj tasarımları içinde kişiselleştirilmiş ambalaj tasarımlarını ele almak mümkündür. Markalar ambalaj tasarımlarıyla ürünü korumak, saklamak, taşınabilir ve sergilenebilir kılmak gibi temel amaçların dışında rakip markaların önüne geçerek görünürlük kazanmayı ve kitlenin satın alma davranışını gerçekleştirmesini planlamaktadır. Bunun için hedef kitleye hedonist bir bakış acısı ile kişiselleştirilmiş, özel bir deneyim sunmak pek çok marka tarafından denenmiştir. Bu kişiselleştirme ile kitle-marka ilişkisinde ürüne olan ilgi ve bağlılık güçlenir. Bu çalışma kapsamında örneklem olarak Coca-Cola markası ele alınmıştır. Markanın 1 litrelik plastik ambalajları ve kutu ambalajlarının üzerinde hayata geçirdiği isim kampanyası ile hedonistik bir satın alma davranışı planlanmıştır. Bu araştırma kapsamında kişiselleştirilmiş ambalaj tasarımları ile kitlenin hazza erişmek için gösterdiği çaba ve kendini özel, biricik hissetme sonucunda artan satın alma davranışları gözlemlenmiştir.
- ItemTürkiye'nin karadeniz ekonomik işbirliği örgütü (KEİB) ve Türki cumhuriyetlerle ilişkileri(Ekin, 2024-10) Şengül, Serkan; 355807; Bayraç, Hüseyin Naci; Doğan, Emrah
- Item2023 cumhurbaşkanlığı ve milletvekili seçimi dış mekân reklamı ve kampanya çalışmalarının grafik tasarım açısından genel bir değerlendirilmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-11) Yılmaz, İbrahim; Ayçe, Mehmet Taragay; 21436Siyasi reklam; siyasi parti adaylarının tanıtılması ile adayın siyasi kimliği hususunda seçmeni ikna etme ve tanıtım araçlarının etkili bir şekilde kullanılması aracılığıyla yapılan bir iletişim yöntemidir. Bu süreç adayların mesajlarını doğrudan seçmene iletmelerine ve siyasi tartışmaları etkilemelerine olanak tanıyan bir tür kampanya biçiminden oluşur. Seçimi kazanmak, en iyi aday olmak veya en iyi fikirlere sahip olmaktan çok daha fazlasını içerir. Adaylar, çeşitli medya türlerinde reklam yayınlayarak isim bilinirliği oluşturabilir, önemli konuları vurgulayabilir ve rakiplerinin eksikliklerini topluma yansıtabilirler. Günümüzde seçim reklamları ve kampanya harcamaları daha çok çevrimiçi platformlara yönelmiş olsa da siyasette hâlâ dış mekân reklam çalışmalarına marka bilinirliği ve görünürlüğü açısından büyük ölçüde devam edilmektedir. Dış mekân reklamcılığı diğer reklam biçimlerinden daha fazla kişiye hitap eder ve insanların zihninde diğer tüm medya araçlarından daha çok önem verilmektedir. Dünya reklam tasarımcıları arasında gerilla reklamcılık olarak da bilinen dış mekân reklamcılığı, insanların aniden karşılarına çıkması ve kitleleri harekete geçirmesinde etkili olmasıyla da grafik tasarım ve reklamcılık alanındaki yerini almıştır. Bu araştırmanın amacı 2023 seçimlerindeki reklam afişlerinin tasarım açısından gelişim ve değişimlerini incelemektir. Bu seçim gerek toplumsal gerek siyasal olarak Türkiye’de bulunan siyasi görüşler açısından iki farklı gurubu temsil etmiştir. Her ne kadar Türk toplumu arasında olsa da seçimlerde kullanılan argümanlar seçimlerin tanıtım çalışmalarında büyük farklı söylemlerin de ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Bu araştırma seçilen siyasi kampanya afişlerinde yer alan görsellerin tipografik ve grafiksel bakımdan özelliklerinin belirlemesi ve incelemesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, siyasi kampanya afişlerinin siyasi adayların oy toplamak için kullandıkları temel görsel iletişim araçları olarak nasıl işlev gördüğü incelenmiştir. Grafiksel olarak siyasi kampanya afişlerinde, anlam ifade eden çeşitli renkler, resimler yanında, illüstrasyonlar da kullanılmıştır. Çeşitli siyasi partilerin farklı politik yaklaşımları olmasına rağmen bu seçimde siyasi görüşlerin belirgin söylemleri afiş tasarımlarını da önemli ölçüde etkilemiştir.